Poznavanje prošlosti daje odgovore na pitanja ko smo, odakle smo, kuda idemo. Svet Starih Slovena je neiscrpna tema etnologa.Verovanja i običaji iz davne prošlosti slovenskih naroda utkana su u mnoge pravoslavne običaje. Hrišćanstvo nije zatrlo trag starih mitova i legendi. Dozvolilo je da se u okrilju nove vere mnogobožački narodi duhovno izražavaju kroz običaje posvećene nekadašnjim bogovima koji su im bili zaštita ili koji su im donosili nevolje. Poštovali su sva božanstva jer i priroda koja ih je iznedrila nije uvek blagodarna prema čoveku.
Smena godišnjih doba, života i smrti, radosti i patnji bojili su život Starih Slovena kroz raznolike vidove obožavanja ili zaštite od božanstava koja su zajedno sa njima obitavala u prostoru između neba i zemlje, između mita i stvarnosti.
"Boginja Morana"
(tempera na papiru; 10 x 10 cm)
Autor: Nadica Janić
Autor: Nadica Janić
Svet starih Slovena sastojao se od tri dela: Java - sveta živih; Nava - sveta mrtvih i Neba - sveta bogova. Nav je podeljen na dva dela: raj i pakao. Zadatak boginje Morane je bio da duše umrlih odnese u Nav, svet mrtvih, čiji se ulaz nalazi negde u delti Dunava. Sloveni su zamišljali da ona taj svoj zadatak izvršava ploveći u orahovoj lađi.
Druga imena za Moranu su i Maren, Marena, Mora, Kikimora.
Maren je “demon smrti u kletvama“. U Makedoniji, kod grada Štipa i danas
postoji izreka “Maren crn da te ubije“. Vuk Karadžić je zapisao da je Mora noćni leptir koji sedi na grudima
onog koji spava i siše mu krv. Mora je, prema narodnom verovanju, demonski
ženski lik koji muči ljude donoseći im strašne snove o smrti. Otuda izraz “noćna
mora“.
Morana je žensko božanstvo koje se susreće i kod drugih
naroda. Kod Grka to je Persefona, kod Rimljana Prozerpina, kod Kelta Morigen
ili Morgana. Time su ženska bića dovedena u vezu sa davanjem života i sa uzimanjem
života. Priča o plodnosti i smrti sačuvana je u bajci “Usud“ iz zbirke Vuka
Karadžića.
Morana je simbol neverne žene. U srpskim narodnim pesmama
često se peva o neverstvu žene. Tu prednjači pesma o Banović Strahinji i
njegovoj nevernoj Anđeliji. Strahinja asocira na strašnog boga Strahora.
Gavran je u našem narodu povezan sa smrću. Ptica zloslutnica,
Moranin glasnik, koja najavljuje smrt. U nekoliko bajki, od kojih je
najpoznatija srpska bajka “Baš čelik“, gavran ima važnu ulogu.
Morana je bila i slovenska boginja zime. Pratili su je
hladnoća, bolest i pomor stoke. Morana se u davna vremena uvek dočekivala sa
velikim strahom. Ispraćala se radosno kada se istovremeno dočekivala boginja
proleća Vesna. Mnogi običaji vezani su za ispraćaj Morane. Čak i danas na
Balkanu se pravi lutka od slame i pruća koja predstavlja Moranu. Nju je narod
spaljivao ili udarao kad dođe proleće. Ritual vezan za Moranu su današnje
maškare kada maskirana povorka ljudi “tera” Moranu.
Prema starim slovenskim verovanjima, na Bogojavljenje boginja Živa
pušta na Zemlju svoju živu vodu, i sve zemaljske vode za trenutak postaju
svete. Ta živa voda će učiniti da duh vegetacije ponovo oživi i vrati se u svet
ljudi, da priroda ponovo buja.
Kult ove boginje poštovali su zemljoradnici i stočari. Narod
je znao da sa Moranom nema nikakvog dogovora i da se njena odluka mora
poštovati jer smrt je neumoljiva. Morana je oduvek volela ratnike koje je
vrebala. Ratnici su se samo pretvarali da se ne boje Morane (smrti), a da bi
zaboravili na nju, pili su medovinu, vino ili pivo smatrajući ta pića
darom bogova. Tako su nastali bogovi pića, trački Dionis, koga će prisvojiti
Stari Grci i slovenski Surija, bog medovine.
Kakav je bio odnos Morane i drugih bogova? Kada se Dajbog
oženio prvi put, supruga mu je bila Zlatna Maja. Tako je znaju Rusi, a mi je
znamo kao Zlatku. Ona je, rodivši ćerku Ilu, koju Srbi znaju kao Poljelju,
umrla i otišla u Nav. Dajbog je krenuo za njom. Došavši tamo, sreo je lepu
Moranu. Ona ga je zavela uz pomoć vode zaborava, Jahorike, pa je on zaboravio i
ko je i zašto je došao u Nav. Postao je Moranin muž i rob. Morana je, naravno,
neverna i zaljubila se u Julu Crnoboga, pa je poželela da otruje Dajboga.
Ponudila mu je pehar sa otrovnom vodom Trusovinom, ali njena sestra Živa je
zamenila Trusovinu sa živom vodom. Tako je Dajbog izbegao smrt, setio se ko je,
i na Bogojavljenje je napustio Nav sa Živom.
Sa Dajbogom, Morana ima sina Vana. Van je dete roditelja koji
se više ne vole, tačnije mrze. Njegova majka je deo te mržnje prema Dajbogu
prenela na svog sina, koga je oslepela i bacila u jamu. U jami je vrištao
njegov beli konj. Čuo ga je Radgost, izaslanik sunčanih bogova, Dajbogov brat, koji trči Vanu u
pomoć. Kada ga je izbavio iz jame, odveo ga je Živi, koja je svojom živom vodom
izlečila Vanove oči i on vraća vid. Potom se vraća svom ocu Dajbogu koji hvata
Moranu i spaljuje je na lomači. To se obično dešava na Poklade, na Belu nedelju, pred Vaskršnji
post. Tako se Morana vraća nazad u Nav.
Dok je gorela na lomači, Morana je proklela svoga sina Vana
da postane vuk. Tako je i bilo. Dajbogova ćerka Poljelja, Vanova sestra, od
bogova saznaje da može da spasi brata vučje sudbine. Trebalo je da ćuti sedam
godina. Ćutala je i kada su je udavali i kada joj je muž otišao u rat. Nije
progovorila ni kada joj zla svekrva baca u reku sinove i zamenjuje ih štencima.
Decu je iz reke spasio Van kao vuk, odveo ih u šumu i brinuo o njima. Kada se
Poljeljin muž vratio iz rata, svekrva mu je pokazala štence koje mu je žena,
navodno, rodila. Muž je u besu poželeo da je spali na lomači. Ali, u tom
trenutku navršava se sedam godina njenog ćutanja, brat Van biva spašen, dobija
ponovo svoj ljudski lik. Van dolazi iz šume i dovodi trojicu njenih sinova. Van
više nije vuk, ali nije ni bog, jer ga je majka proklela. Može samo da bude
čovek, dok traju njegovi dani na zemlji. Tako je Van postao rodonačelnik Srba,
njihov mitski predak. To objašnjava našu povezanost sa smrću koja je slovenska
pramajka, u čije se okrilje uvek vraćamo.
Prema drugoj priči, Morana je povezana sa bogom Vodenom.
Voden ili Moran, i Morana zajednički dave ljude u mračnim vodama, zbog čega su
Sloveni pokušavali da ih odobrovolje i umilostive žrtvom. Morana je poznata i
kao vodeno božanstvo Modruna. Ona je veštica koja živi u barama. Ona je ružna
baba, ali se onima koji se ne plaše pojavljuje kao lepa devojka.
Reka Morava nosi ime Morane te se Morana može smatrati
vodenim božanstvom jer je po verovanju Slovena voda skrivala u sebi mračne sile
i bila povezana sa podzemnim svetom Navom. Morana se opisuje kao tamnokosa žena
strašnog izgleda. Isti opis je vezan za Kugu. Kuga, po mnogim etnolozima
predstavlja samo jedan aspekt Morane, kao što Mora predstavlja ženskog demona
koji noću napada ljude tako što im sedne na grudi i stvara košmare. Veštice su
u uskoj vezi sa Moranom, kao i ostala demonska bića. U paganskom sistemu
verovanja ne može se reći da je Morana sasvim negativno božanstvo. Nerealna
podela na savršeno dobro i savrešneo zlo je došla sa hrišćanstvom. Naši preci su poštovali i ono što im nije donosilo dobro i što ih je plašilo.
Reka Morava u svom imenu ima indoevropski koren reči “mor”
što znači smrt. Samo u Srbiji i okolini ima mnogo Morava: Južna Morava, Zapadna
Morava, Velika Morava, Binačka Morava, Moravica kod Sokobanje, Moravica kod
Arilja. Postoji Morača u Crnoj Gori, Morinjski izvori i rečica u Boki
Kotorskoj, Moranštica u Bosni, Moriš u Ruminiji, Morava u Češkoj…
Moranina vladavina nad vodom opisuje i njen mogući totemski
lik, a to je lik ribe. I tu se javlja velika dunavska riba moruna koja u svom
imenu takođe ima reč mor. Da li je to slučajnost ili ne da se ova riba baš kod
Lepenskog vira mresti? Riba je u mnogim religijama bila simbol tajne, pa i u
slovenskoj.
Prema etnolozima postoji priča o Velesu, koji je ulovio ribu
u Crnom moru. Riba je obećala da će mu ispuniti želju ako je pusti, a Veles je
poželeo besmrtnost za sve Svarožiće. Od tada, Svarožići umiru svake godine,
obično na kratkodnevicu, ali njihova smrt je samo privremena, sa dolaskom
proleća oni vaskrsavaju. Ovaj mit je osnova bajki gde zlatne ribice ispunjavaju
želje.
Orah je Moranino drvo. Oduvek je u Srbiji postojao običaj da
orah sade isključivo stari ljudi, jer će onaj ko posadi orah umreti kad stablo
posađenog oraha dostigne debljinu njegovog vrata. Tada je orah spreman da se u
njega skloni nečija duša. Orah je senovito drvo, jer u njemu borave senke naših
predaka. Zato ga ne treba seći da se sene ne bi uznemirile. Plod oraha je
posvećen mrtvima. Na Badnje veče, koje je praznik mrtvih, orasi se stavljaju u
uglove soba kao pokloni mrtvim precima. Orasi su i obavezan sastojak slavskog
žita ili koljiva koje se sprema za mrtve. Sama pšenica je tu simbol plodnosti,
dok su orasi plod drveta mrtvih. U žrtvi su oni zajedno.
Mrtvi, sem oraha, vole i slamu. Na prostirci od slame se
servira večera na Badnje veče. Slama se ostavlja na raskrsnici gde prođe pogrebna povorka
da bi se tu zadržao pokojnik, ako bi pokušao da se vrati kući. Slama treba da
ga odvuče dalje od kuće u prvih 40 dana posle smrti, dok njegova duša obitava u
svetu živih, po mestima koja je voleo za života. Slama se stavlja i u grob,
ispod pokojnikove glave. Slama treba da umrlog zabavi, da ga odvoji od porodice
da ne bi još nekoga poveo sa sobom.
Moranin zadatak je da nas nauči da pravilno postupamo sa
mrtvima, a odlika ispravnog postupanja je negovanje sećanja na njih. Tako se
pravi dobra atmosfera da će se i naši potomci sećati nas.
Ljudi stalno umiru i Morana ima mnogo toga da radi. Malo - malo, pa nečiju dušu nosi do Nava. Kad je velika gužva, Morana neku
dušu stavi u orah, smrču ili tisu. Kad prođe gužva, vrati se po zaostale duše.
Međutim, nekad ih zaboravi u drvetu ili kamenu. Morana zato ima pomoćnike,
demonska bića koja skupljaju duše umrlih. Neki od tih pomoćnika su prisutni u
životu čoveka, još od trenuka rođenja. To su babice, demoni bolesti, koje
čekaju priliku da porodilju i dete daju Morani. Porodica se od njih štiti
raznim ritualnima. Zato je tu i crveni konac oko bebine ručice, protiv uroka.
More su demoni koji muče žive, donoseći im strašne snove o
smrti i lošim događajima. Vodeni demoni Anđama, Kikimora i Navčići mame žive u
virove gde ih dave i daju Morani. Narod kaže da ih ne treba pominjati, jer se
tako dozivaju.
- Tekstovi Vuka St. Karadžića i dr Aleksandre Bajić
- Blog Rokselanin kofer
Priredila: Nadica Janić
Нема коментара:
Постави коментар