"Postanje - Dan drugi"
(frotaž na papiru; 24 x 30 cm)
Autor: Nadica Janić
U oblasti primenjene umetnosti tehnika "slikanja" laticama cveća, lišćem, čajem, grančicama... se zove fito-kolaž. Upravo primenom ovog materijala u mojim radovima, htela sam da kažem da je ovaj svet toliko tanan, prozračan, nestvaran... i propadljiv. Mi mislimo da je stvarnost ovakva kakvu je vidimo. Naučna dostignuća se približavaju istini Postanja: svet je slika igre svetlosti...
A zemlja bješe bez obličja i pusta,
i bješe tama nad bezdanom;
i duh Božji dizaše se nad vodom.
I reče Bog: neka bude svjetlost.
I bi svjetlost...
Slike od presovanog cveća, bez obzira koji motiv je na njima, imaju duboku simboliku. U cveću je sadržana kosmička energija. Cvet je Božje oko. U njemu su boje sunca, u njemu je Svetlost.
Sačuvati lepotu trenutka rascvetanosti jedne biljke i dati novi život cvetu - u slici, velika je sreća i zadovoljstvo. A sreća stvara sreću; lepota - lepotu... I nema sivih dana. Ima samo manje svetlih dana. Moje oči tako gledaju.
Meni su trebale godine iskustva da dobijem dobro ispresovano cveće. A i svo cveće nije za presovanje. Sada svo moje iskustvo može da stane u tri rečenice:
1. Latice cveća se suše pod pritiskom, u jednom sloju, između dva papira bloka broj 5, a to između debljeg sloja novina istog formata. Svaki dan se novine menjaju (one apsorbuju vlagu iz papira) a iz papira se ništa ne dira, ni ne otvara nedelju dana.
2. Osušeno cveće se čuva, takođe u jednom sloju, u sistematizovanom herbarijumu što omogućuje efikasan rad.
3. Latice se lepe na podlogu (pergament, papir, karton, lesonit), ili se samo postavljaju na samolepljivu podlogu a prazan prostor između latica popunjava mlevenim čajem. Lak za drvo daje jači intezitet boja i konzervira.
Ova tehnika zahteva mnogo strpljenja i ima više pripremnih faza: prikupljanje materijala, sušenje i formiranje herbarijuma po vrsti, boji i teksturi materijala. Za ovu fazu bitna je urednost i sistematičnost. Svaki herbarijum, kao knjiga, ima naslov, obeležene strane i sadržaj.
Za izradu slike nije neophodan crtež preko koga biste lepili materijal. Dovoljna je okvirna ideja. Čarolija nastaje kada počnete da radite. Materijal priča svoju priču. Ideja izmiče. I tu je potrebno strpljenje i ljubav prema ovoj tehnici. Na kraju – iznenađenje!
Za sliku malog formata potebno je najmanje deset sati rada: odabir materijala, lepljenje, konzerviranje lakom, uramljivanje.
U ovoj tehnici najvažnije je odabrati postojan materijal (poljsko cveće je najbolje; ruže, sem crvene, gube boju). Priprema materijala zahteva veliko iskustvo u vezi vremena branja (podne, po suvom vremenu), načina presovanja (pod različitim pritiskom u zavisnosti od otpornosti pigmentne opne koja ne sme da pukne), čuvanja (suva i provetravana prostorija) i lepnjenja (lepak za drvo je najbolji).
I pored dobro očuvane boje prilikom sušenja i pravilnog zastakljivanja (da ne dopire vazduh) biljke s godinama gube kolorit. Jednostavno - boje nestaju... Žalosno. Kao i život. Sve nekako bledi i sliva se u boje jeseni. A može i da se kaže - sve dobija boju zlata. Zavisi od pogleda.
Imam veoma stare herbarijume i koristim samo materijal koji je "odležao" bar 2-3 godine. Tada su promene boja na slici svedene na minimum. Ipak, ovo su žive slike iako od suvog cveća. Promene boja se uočavaju - neke na bolje, a neke promene, kada cela kompozicija postaje smeđa, vas razočaraju i gubi se motivacija za dalji rad.
Preporučujem da se slike u ovoj tehnici naprave za "sezonu-dve", da se izvade iz rama, pa opet neko drugo cveće...
Nadica Janić
2 коментара:
Volim caroliju stvaranja,i kad uhvati taj zar to je neopisivo osecanje slobode.Hvala ti Anima na velikodusnosti...Sve najbolje...
U procesu stvaranja sve je moguće - duh ne nailazi na granice. Osećaj slobode i nadahnuća usrećuje.
Hvala Tebi Milina.
Srdačan pozdrav.
Постави коментар